zaterdag 6 juni 2015

Geen nachtzwaluw

De vogelweeknachtzwaluwexcursie had ik zelf afgezegd omdat ik de volgende dag vroeg ook al een Millingerwaardexcursie had gepland, en er voor een week later nóg een nachtzwaluwexcursie aangekondigd was. (Van de VWG Nijmegen.) Aan die Millingerwaardexcursie kon ik echter niet deelnemen omdat mijn fietsband tegenwerkte. Die tweede nachtzwaluwexcursie werd uitgesteld i.v.m. het slechte weer. De dérde nachtzwaluwexcursie werd afgezegd i.v.m. het nóg slechtere weer. Vier verhinderde excursies op 'n rij. Op de een of andere manier vind ik dat toch een knappe prestatie. (Moet ik nu echt in m'n eentje op de grote, donkere heide naar dat beestje gaan luisteren? Brrr..!)

Terug naar vandaag! Op de fiets naar Afferden gereisd met mijn nieuwe gratis van de fietsmaker gekregen fietstas. (Onverkoopbaar wegens schokkend lelijk.) Tante N. gefeliciteerd met haar vijfenzeventigste verjaardag, en iets te snel terug gefietst — ik hou niet van zitten en praten — via de Ewijkse brug, Oosterhout, Lent, en nog een stukje Bemmelse polder. Akelig rode onderarmen. Zo, dit is nu al het saaiste natuurlogboekberichtje aller tijden, en ik heb nog niet eens mijn rijtje waarnemingen opgesomd.

Dijk naar Afferden, Deest, De Loenensche buitenpolder, Oosterhout, Lent, Bemmelse waard

- Grasmus
Die hoorde ik op de dijk, op de heenweg naar Afferden, bijna continu.
- Blauwe reiger
- Putter
- Kneu
- Buizerd
- Bergeend 
- Krakeend 
- Wilde eend
Vrouwtje met tien kinderkens.
- Graspieper 
- Meeuw
Helaas geen vale gier, maar wel een meeuw (van onbekend merk) die van een konijnen(?)kadaver zat te smullen.
- Tureluur
Op de Waaldijk uit nieuwsgierigheid gestopt om een stukje De Loenensche buitenpolder in te struinen. Daar zag (en hoorde) ik een turelaar. Later kwam ik er op andere plekken nog vier tegen.
- Fitis
- Fazant 
- Torenvalk
Meestal blijf ik even staan kijken naar een biddende torenvalk, om te kijken of hij een prooi weet te vangen. Deze keer had ik beet! Of liever gezegd, zíj had beet. Met een prachtige loodrechte duik naar beneden, vleugels ingetrokken, wist ze een (vermoedelijke) muis bij z'n kladden te grijpen. Prachtig gezicht! Ze ging hem niet ter plekke oppeuzelen, maar vloog er een flink eind mee weg. Naar haar nest, neem ik aan.
- Nijlgans 
- Kievit
- Scholekster 
- Kwikstaart
- Ooievaar 
Met jongen, in een nest, bij Deest. Mooi, liefdevol beeld, als je tenminste niet een dag van tevoren het Beleef de lente-filmpje hebt bekeken, waarin moeder ooievaar een van haar jongen onderzoekt, beslist dat het niet hard genoeg groeit, het vervolgens met haar snavel bij de nek oppakt, en het arme beestje het nest uit zwiept. (Ik heb de autoriteiten op de hoogte gesteld van deze brute daad. Er loopt momenteel een vooronderzoek tot strafvervolging.)
- Visdief 
- Oeverloper 
- Aalscholver
- Boerenzwaluw 
- Huiszwaluw 
- Oeverzwaluw 
- Gierzwaluw 
Waarmee ik vandaag alle in Nederland voorkomende zwaluwen heb gezien. (De nachtzwaluw is geen zwaluw. En nu ik er aan denk; de gierzwaluw ook niet!)
- Kuifeend 
- Rietgors 
- Zwarte stern
- Zwarte roodstaart 
Aardig dat die zich weer even liet zien (en horen) toen ik door Lent fietste.
- Kleine plevier
- Vink
- Bosrietzanger 
Ik zag er twee vlak bij elkaar zitten. Als ik me tenminste niet weer eens in de zang heb vergist...
- Roodborsttapuit

Om naar de ijsvogel te zoeken had ik geen puf meer, en Jolanda, het Bemmelse steenuiltje was helaas weer eens niet thuis. Toch een mooie vogeldag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten