zaterdag 27 juni 2015

27-06-15

Ondanks mijn pipse gemoed toch maar even wezen fietsvogelen. Met een paar fijne waarnemingen. Niet zozeer qua zeldzaamheid, maar af en toe viel alles op de juiste plek; mooie omgeving, zonnetje op m'n kop, weinig mensen, en een aantal fraai poserende vogeltjes op korte verrekijkafstand.

Ooijpolder / Wylerbergmeer

- Buizerd
Ver weg zag ik ook nog een grote, flink flapperende roofvogel. De bruine kiek? Ik zal het nooit weten.
- Lepelaar
- Visdief
Wat een mooi vogeltje is dat zeg. Een vormgeving om 'u' tegen te zeggen!
- Rietgors
Moedig doorfluitend op een takje, ondanks de heftige wind.
- Fuut
- Kuifeend
- Ooievaar
- Veldleeuwerik
- Kievit
- Grasmus
- Scholekster
- Boerenzwaluw
Fietsend op de smalle kerkdijk zag ik een duifachtige, fladderende roofvogel (sperwer?) achter een boertje aan zitten. Van voren kwam er echter een vrouw met een bakfiets mijn richting uit, en van achteren wilde een auto mij passeren, waardoor ik het spektakel niet zonder levensgevaar kon blijven volgen, en de beestjes helaas razendsnel uit het oog verloor.
- Gierzwaluw










- Zwarte stern
Een zwarte stern verjoeg op felle wijze een zeker vijf keer zo grote meeuw van de sternenkolonie in de Oude Waal vandaan. De meeuw bleef zich wel, samen met z'n kameraad, in de buurt ophouden. Zouden het grote mantelmeeuwen geweest kunnen zijn? Die willen nog wel op al dan niet jonge vogels jagen. Én die zijn vandaag volgens waarneming.nl in de Ooijpolder gezien.
- Roodborsttapuit
- Groenling
Volgens mij was het een groenling, daar ver weg boven in een boom. Alleen liet-ie zijn kenmerkende 'cheeeese' niet horen. (Misschien had hij z'n baard nog niet in de keel.) Wel zong hij, volgens mijn notitieboekje: 'Tu-du-du-du-du - vrrrt'.
- Koolmees
- Nijlgans
- Aalscholver
- Kokmeeuw
- Witte kwikstaart
- Blauwe reiger
- Ringmus
- Huismus
- Kleine plevier 
- Tureluur
Net als een tijdje terug bij diezelfde plas aan de kerkdijk, en weer te ver weg om ze correct te kunnen determineren. Er zat er echter een op een paaltje, en het waren volgens mij geen grutto's (te klein). Dus ik ga maar voor de tureluur.
- Kneu
Prachtig mannetje in de zon. Met een heerlijk rood borstje en toupetje. Zó veel mooier dan dat fletse rood in de vogelgidsen.
- Tjiftjaf
- Putter
- Gele kwikstaart
Lekker kwekkend, in het jonge graan, geel op groen, goed in beeld, zon in de rug, prachtig!
- Zwartkop
- IJsvogel
Vanaf de brug zag ik hem over het Meertje ergens aan de oever in het groen verdwijnen. Tegen beter weten in fietste ik stapsgewijs nog een stukje die kant op, in de hoop op het zien van nóg een blauwe flits van het schuwe vogeltje. Tot mijn blijde verbazing zie ik hem op nog geen vijf meter afstand, vrij zittend op een tak. (Grijns op mijn gezicht.) Heel even twijfelde hij nog wat hij zou gaan doen. Toen zag hij mijn hoofd, en ging er snel vandoor.
- Steenuil
Ik stopte maar heel even bij de oude schuur om naar het uiltje te kijken, omdat er een witharige vrouw vlak achter mij liep, die ik niet bang wilde maken. (Met mijn hierboven al eerder gememoreerde hoofd.) Ze onderbrak echter mijn snelle vertrek door te vragen waar ik naar keek, bleek zelf ook wat te vogelen, en liep nog een heel stuk met me op om over kuifeenden en wespendieven te keuvelen. Het is een soort gezellig, elkaar vriendelijk groetend kliekje, die vogelaars. Op de fiets, verrekijker om m'n nek, word ik ook vaak begroet of vriendelijk toegelachen door mannen met baarden en verrekijkers. (Of zou dat ook weer met mijn hoofd te maken hebben...?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten