zondag 14 juni 2015

13-06-15

Wat een goede beslissing om mijn jarige collega De B. per fiets te bezoeken! Normaal gesproken doe je over dat tochtje naar Arnhem één uur en acht minuten. Ík deed er echter tweeëneenhalf uur over, want ik had m'n verrekijker meegenomen, waardoor ik om de vijf minuten moest stoppen voor een vogeltje. Ook week ik regelmatig van de route af als ik weer een mooi weggetje met onbekende bestemming ontdekte. En telkens als ik binnensmonds begon te vloeken omdat ik niet meer wist waar ik was, of er achterkwam dat ik een heel stuk aan het omrijden was, kwam ik weer een prachtige vogel tegen die mijn humeur honderdtachtig graden deed omslaan.

Lent / Bemmelse Waard / Gendt / Doornenburg / Lingefietspad / Huissen / Arnhem

- Putter
Het begon gelijk al goed. Nog voor ik de Bemmelse Waard in reed, kwam ik al een paar puttertjes tegen, en hoorde ik de bosrietzanger zingen. In de Bemmelse Waard al snel gevolgd door een specht.
- Grote bonte specht
- Koekoek
Maar de grootste verrassing kwam direct daarna; een mannetje en een vrouwtje koekoek op twee paaltjes! Ze toverden een glimlach op m'n gezicht van heb ik jou daar! Zo mooi had ik dat beestje nog nooit gezien. Al de vermoeidheid die ik die dag zorgvuldig had opgebouwd, verdween als sneeuw voor de zon! 

Op De B.'s verjaardag vertelde een kunstenaar en collegavogelaar me later dat een koekoeksvrouwtje geen 'koekoek' zegt maar haar eigen damesriedeltje bezigt. 'Herinnerend aan roep van Dodaars', schrijft de ANWB vogelgids. Het vrouwtje heeft ook niet van die afhangende vleugels als het mannetje.
- Oeverzwaluw 
- Kievit
- Scholekster 
- Spreeuw
Minstens honderd stuks in een weiland.
Op de defensiedijk word ik nog even van opzij gevolgd door een keffend hondje. Waarschijnlijk raakte hij ervan overstuur dat ik, de omgeving afspeurend, onoplettend richting zijn baasjes fietste. Verstond ik nou echt goed dat het mannetjesbaasje 'Kom hiér, kom hiér, schat!' tegen hem riep?

- Tureluur
Twee tureluurs op een paaltje.
- Kneu
- Knobbelzwaan 
Tien knobbelzwanen in de Bemmelse Waard.
- Kuifeend 
- Blauwe reiger
- Gierzwaluw 
- Fazant
- Buizerd
- Nijlgans 
- Groenling
- Torenvalk
Boven een fruitgaard hoor ik een torenvalk hevig tekeer gaan, en zie ik hem woeste duikvluchten maken. In eerste instantie meen ik dat hij wat rondvliegende zwarte kraaien probeert te verjagen. Dan zie ik echter, tussen de rijen boompjes door, iets groots en bruins, laag over de grond vliegend verdwijnen. Achtervolgd door het krijsende valkje. Waarschijnlijk een buizerd die zich in zijn territorium durfde te wagen. Mooi spektakel!
- Gaai
Dood langs het fietspad. Te gehavend om hem mee te nemen voor een tekensessie, en hem daarna af te leveren bij het Nijmeegs Natuurmuseum.
- Rietgors
- Zwarte stern 
- Grutto
Wéér een topwaarneming van een vogel die ik nog maar kort geleden voor het eerst zag. Hij vloog roepend op uit een met graan (?) beplant akkerland, en had duidelijk de intentie om mij te verjagen. Op slechts een aantal meter afstand vloog hij rond mij heen. Waardoor ik goed kon zien dat het helemaal geen egaal bruine vogel is, maar dat zijn ondervleugels wit met zwart zijn, zijn staart een zwarte band heeft en zijn stuit de vorm van een wit vierkant heeft. Tot driemaal (!) toe landde hij voor me op het fietspad, om vervolgens met fladderende vleugels een tweetal meters voor me uit te rennen, en weer de lucht in te schieten. Een onbeschofte vogelverstoring van mijn kant natuurlijk, maar ik was gewoon impulsief een er zeer aantrekkelijk uitziend fietspad ingereden, en pleit 'onschuldig'. Even daarvoor zag ik nog een rietgors, en kort erna zag ik twee gele kwikstaartjes. Topfietspad!
- Gele kwikstaart
- Patrijs
Mijn laatste glimlachverwekkende vogel, in de schemering, een eindje voor de John Frostbrug, tussen een tweetal hazen. (Waar ik hem in eerste instantie ook voor aanzag.)

's Nachts weer prettig teruggefietst naar Nijmegen. Een bezorgde De B., die mijn nuchtere gezicht zag: 'Heb je wel genoeg gedronken?'. (Een van mijn medereizigers wel, in ieder geval. Want die dreigde regelmatig de berm in te fietsen, ramde minstens tweemaal keihard een stoeprand, en riep regelmatig, vechtend tegen zijn 'licht' benevelde toestand, 'Ik schaam me dood!'. Die opmerking kwam er het diepst gemeend uit toen hij in een bocht met fiets en al onderuit ging.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten