maandag 15 juni 2015

15-06-15


Het kan maar niet op met de mooie waarnemingen de laatste dagen! Vandaag zag ik een zwarte specht die zijn twee luid bedelende jongen kwam voeren. Wat is het toch heerlijk dat ik bij gebrek aan een sociaal leven zoveel vrije vogeltijd heb!

Hatertse Vennen

- Witte kwikstaart 
- Groene specht
Juveniel. Nog niet helemaal groengerijpt.
- Boomkruiper 
- Boerenzwaluw
- Roodborst 
Ook leuk, maar iets minder spectaculair dan mijn zwarte spechtwaarneming: een roodborstje op een tak dat zijn uitgevlogen jong wat lekkers toestopte.
- Gierzwaluw
- Scholekster 
- Kuifeend
- Nijlgans



(Schetsje thuis stiekem een beetje bijgewerkt met behulp van Google-afbeeldingen.)

- Zwarte specht
Ik wist er een paar te wonen, maar op meer dan een voorbijvliegende papa- of mamaspecht had ik niet durven hopen. Mooi om de jongen, teruggetrokken in de boom, nog tekeer te horen gaan.
- Kleinste vogeltje ooit gezien.
En zijn roep(je) kwam overeen met die van een tjiftjaf. Sterker nog; hij léék ook op een tjiftjaf. Wat een ontzettend schattig beestje, zou ik hier nu kunnen schrijven. Maar voor hetzelfde geld heeft-ie twee dagen geleden z'n onderontwikkelde broertje uit het nest gegooid, om zo zelf meer voedsel te kunnen bemachtigen. Je weet het nooit met die rotvogels!
- Buizerd
- Dodaars
- Oeverloper 
(Over de waarneming van deze laatste twee vogels ben ik niet hélemaal zeker.)
- Blauwe reiger
- Muis
Een overstekende muis, altijd leuk. Als het niet in je slaapkamer is tenminste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten