maandag 1 juni 2015

01-06-15

Met een grote boog vliegt hij voor me langs, om vervolgens boven in een boompje aan de overkant van Het Meertje te landen. Met een insect in zijn snavel. Vlak onder hem blijkt nog een vogeltje te zitten. Door het tegenlicht meen ik even met het vrouwtje van de gele kwikstaart te maken te hebben, maar als ik me verplaats blijkt het een tjiftjaf-achtig beestje te zijn, dat nog wat dichter naar hem opschuift, verlekkerd kijkend naar de gele zijn smakelijke hapje. Op een gegeven moment houdt hij het niet meer, en zet frontaal een aanval in. Even fladderen ze vechtend boven het water, daarna verdwijnt de gele kwik, gevolgd door de vermoedelijke tjiftjaf, in het hoge gras.

Ooijpolder 

- Putter
- Bruine kiekendief
Ik zag hem heel kort, maar hij flapperde weer flink, laag over de grond, en had zwarte vleugelpunten.
- Grasmus
Zijn zang begint zich langzaam maar zeker in mijn geheugen te nestelen.
- Buizerd
- Veldleeuwerik 
- Boerenzwaluw 
- Blauwborst 
Kan ik nou nooit eens vogelen zónder dat beestje tegen te komen...?! Hij zat op slechts een paar meter afstand, zingend op een paaltje. Donkerder, groter, en met een langere snavel dan ik me een tijd terug had voorgesteld. Het vogeltje liet z'n exotische, roestbruin/zwarte waaierstaart deze keer mooi zien. Toen ik met m'n fiets gestopt was, onderbrak hij zijn gezang, ging vervolgens aarzelend nog even door, om uiteindelijk toch maar te besluiten er vandoor te gaan. Waarschijnlijk had hij ook de twee hardlopers wat verderop gespot, en werd het hem te heet onder de vleugels. (Het was sowieso opvallend druk in de blauwborststraat.)
- Gierzwaluw
- Kneu
Twee kneutjes, lekker badderend in een plas water.
- Kleine karekiet
Hij liet zich horen, en heel even zien. Daarna kon ik hem dankzij de schuddende stengels een paar meter in het riet volgen.
- Visdief 
Omdat hij bad dacht ik even met een opvallend bleek torenvalkje te maken te hebben. Héél even.
- Spreeuw
Een vijftigtal spreeuwen waarvan ruim de meerderheid in bruin kleed. Uitgevlogen jonkies, denken wij dan.
- Huismus
- Nijlgans
- Grote Canadese gans
Ik zag er denk ik een stuk of acht. Exclusief een zestal jongen.
- Bosrietzanger 
- Roodborsttapuit 
- Gele kwikstaart 













- Rietgors
Ik moest even goed kijken, want zijn zang was vrijwel onherkenbaar. Hij had mijn vogelgeluiden-app totaal anders ingezongen. De schobbejak.
- Bergeend 
- Kievit
- Grutto
Drie grutto's in een langwerpige plas aan de Kerkdijk. Een is opvallend rossig van kleur. Mannetje? Of een ander merk steltloper? Op een gegeven moment zie ik er zes vliegen, en een klein stukje verderop weer landen. Onderwijl de kenmerkende grutto-roep uitstotend. Op dezelfde plek fladderen drie gele vogeltjes rond. Hoogstwaarschijnlijk kwikstaartjes. (Ik begin aan telescoopverlangen te lijden.)
- Zwarte stern
- Scholekster 

- Fuut
- Krakeend 
- Kuifeend 
- Knobbelzwaan 
Met jonkies.
- Gaai
Die vloog nog even voorbij toen ik mijn straat in fietste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten