zondag 21 juni 2015

21-06-15

Als blijkt dat je opeens helemaal geen karikaturen meer kunt tekenen, dan kun je op de langste dag van het jaar maar beter gaan vogelen.

Ooijpolder / Wylerbergmeer 

- Roodborsttapuit
- Torenvalk
- Gierzwaluw
- Scholekster
- Putter
Langs de dijk richting Kekerdom vliegen ze je bijna letterlijk om de oren. Heerlijk!
- Ooievaar
- Grasmus
- Reebok
In de Erlecomse Waard. Aan het strand. Wat hij daar te zoeken had? Ik weet het niet. Hij was wel wat aan de magere kant.
- Nijlgans
- Huiszwaluw
Met opvallende witte stuit, zo van bovenaf (de dijk) goed te zien.
- Witte kwikstaart
- Oeverzwaluw
- Lepelaar
Met z'n drietjes werkten ze de rand van het water in hoog tempo af. Handig om je bestek standaard bij je te hebben. Ik meende ook nog even een vorkeraar te zien, maar dat zal wel een vergissing zijn. (Gaaikema-humor! Wat heb ik dat niet gemist!) (Vláámse Gaaikema-humor! Ik lig króm...!)
- Aalscholver
- Vink
- Gele kwikstaart
Verhip, als het niet waar was! Ik herkende z'n roepje, en zag hem pas een paar minuten later boven de aardappelplanten (?) uit komen fladderen. Geel op groen. Altijd weer een klein moment van victorie als ik een nieuw vogelgeluid herken. (Hij is nog maar kort geleden aan m'n vogelgeluidenapp toegevoegd.)
- Tjiftjaf
- Gaai
- IJsvogel
Ik had hem al een tijdje niet bezocht, maar kwam hem ogenblikkelijk tegen toen ik naar zijn meertje liep. Het is eerlijk gezegd wel opwindender als je het vogeltje op plekken tegenkomt waar je het nog niet eerder gezien hebt. Drie keer zag ik hem flitsen.
- Fuut
Met twee jongen. Te groot om nog op papa's rug (of mama's rug — het is vandaag immers vaderdag) mee te varen. Ik vrees dat ik dat vreugdevolle beeld dit jaar gemist heb. Of zouden futen aan een tweede leg doen? (Edit: ja.)
- Zwarte stern
- Rat
Midden op het bospad, beigekleurig, met een bloedende massa, waar eens zijn bovenlijfje zat. Had ik zonder het in de gaten te hebben zijn moordenaar verjaagd?
- Kikker
Piepkleine kikkertjes, van een centimeter groot, die zich op het pad meesterlijk als kiezelsteentjes wisten te vermommen.
- Zanglijster
- Grote bonte specht
- Roodborst
- Kneu
Prachtig kneutje op een tak in het zonnetje. Met een o zo mooi rood borstje.
- Rietgors
- Kuifeend
- Krakeend
- Bergeend
- Kievit
- Grutto
Nee, daar waren ze te klein voor, die tien steltlopertjes aan de Kerkdijk. Oeverlopertjes dan? Witgatjes? Het zal verdorie wel...!
- Roovogel
Ik dacht eerst dat het een kraai was. Spitse vleugels, overvliegend in een rechte lijn. Steeds een stukje fladderend, gevolgd door een korte pauze. Zou het weer een havik geweest zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten