donderdag 2 februari 2017

Roodhalsfuut [1]

Is-ie het nou wel, of is-ie het nou niet? Iéts later op de dag werd hij door twee echte vogelaars op dezelfde plek gezien. Dus dan was-ie het. Ik mag mezelf best wel voor de gek houden als ik geen statistieken in de war gooi. De roodhalsfuut heb ik het over. Nieuwe Gelderse vogel. (Ik zocht het verschil met de fuut pas op toen hij niet meer te zien was.)

Eergisteren fietste ik laat op de avond twee uur lang door bos- en parkrijke omgevingen in de hoop op een bosuilroepje. Of desnoods een Oehoe-yell! Maar de vogels werkten niet mee. Vanavond had ik geluk. Eerst hoorde ik het damesroepje van een vrouw bosuil. Kort daarop gevolgd door de horrorfilmroep van een man. Die laatste vlákbij. Sterker nog; ik zag hem in silhouet een boom uitvliegen. Vermoedelijk om zich bij zijn wijfje te voegen. Of misschien dacht hij juist 'wegwezen bij dat vrouwvolk!’ en vloog hij linea recta de andere kant uit. Dat weet je nooit met een bosuil. Het zijn net mensen.

Edit: waarnemingen die aan mij blijven vreten verwijder ik een dag later altijd weer van waarneming.nl. Maar-ik-héb-hem-gezien...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten