vrijdag 5 mei 2017

04-05-17

Een mij tegemoet fietsende vogelgraaf meldt mij met een stralend gezicht dat hij zojuist een geelgors heeft gefotografeerd. Enthousiast legt hij me tot op de centimeter uit waar ik het vogeltje kan vinden. Het fluoriscerende gele hesje dat hij draagt geeft echter niet de indruk dat ik met een gevorderde vogelaar te maken heb. En als hij me op zijn cameraschermpje laat kijken blijkt hij een gele kwikstaart te hebben vastgelegd. Ik bedank hem vriendelijk, corrigeer hem voorzichtig en vertel maar niet dat ik bijkans struikelde over de gele kwikken toen ik zijn richting uit wandelde.



Gele kwikstaart.



Paapje man.




Paapje vrouw.




Tapuit man.





Echtpaar tapuit.

In het gebied van de Vogelwerkgroep Arnhem zag ik vandaag twee paapjes en één tapuit. In het gebied van de Vogelwerkgroep Nijmegen zag ik twee tapuiten en één paapje. Ik noem het gelijkspel.




Meestal fotografeer ik in de twee seconden-zelfontspannerstand. Ik heb niet zo'n vaste hand. Hierdoor maak ik tientallen foto's van vogels die nét hun kop in het water steken of hun rug naar me toe draaien. Maar het kan ook goed uitpakken. Zoals in het geval met deze lepelaar die toevallig net een visje naar binnen lepelt als de camera klikt.






Gaan we de complete metamorfose van winterkemphaan naar zomerkemphaan hier toch nog meemaken? Ik hoop het! (Of is-ie al helemaal getransformeerd?) Bovenste foto: vrouwtje kemphaan en broedende (?) kluut.




Vrouwtje roodborsttapuit met iets rupsachtigs.




Over iets rupsachtigs gesproken; ik ging bijna op deze rode jongen staan. Een fors geval, deze wilgenhoutrups. Te zijner tijd verandert-ie in een nachtvlinder.




Vorige week zag ik hem voor het eerst bij Arnhem in Park Lingezegen. Vandaag zag ik de bosruiter wat dichterbij huis. Net over de (Waal)brug bij Lent. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten