zondag 21 mei 2017

Lekker vlinderen



Ik ging voor de steltkluut. Ik kreeg een tureluur op een paaltje. Nou ja, ik had ook wel verwacht dat hij vandaag niet meer in het waterrijk van Park Lingezegen zou zitten. Later op de dag kwam er nog een grote karekiet opdagen. Maar toen zat ik elders alweer achter de vogels aan.




Op de heenweg kreeg ik wel weer heel mooi dat vogeltje dat je nooit te zien zou krijgen in beeld. Deze keer heb ik de sprinkhaanzanger zelfs kunnen filmen. In de zéér korte clip kun je mooi zien hoe hij zijn snavel wijd opengesperd houdt, terwijl hij z'n kopje langzaam draait. Vervolgens hoor je waarom zijn naam zo goed gekozen is. (
Halverwege blaas ik een heel eng mugje van mijn hand.)


 


Bijzonder veel vogels zag ik niet vandaag. Maar ik heb wel een tijdje lekker gevlinderd op de dijk. Nadat ik met een pont de verkeerde rivier was overgevaren, en vervolgens met een herstelpont weer aan de juiste kant van Gelderland terechtkwam, zag ik tot mijn vreugde namelijk een koninginnenpage voorbij fladderen. Als ware mijn compactcamera een vlindernet ging ik achter het beestje aan. En pikte ik ook wat van zijn familieleden mee.

 


Dagpauwoog.




Atalanta.



Distelvlinder. Heel gewoon vlindertje maar ik had hem nog niet eerder gezien. Bewust dan. Ik geloof dat hij een haar heeft ingeslikt. (Maar het kan ook zijn tong zijn.)



Zelfs in gehavende toestand blijft de koninginnenpage een vlinder om je hoed voor af te nemen. Pet, in mijn geval. 



Raarste beest van de dag: een ontsnapte/losgelaten roodwangschildpad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten