woensdag 17 mei 2017

Alle vogels

'Van Zomeren ziet een ortolaan: 'Schoonheid wordt gevoed door zeldzaamheid. Wat dat betreft staat de ortolaan nu vrijwel aan de top. Hij verdwijnt mét de kleinschaligheid uit ons landschap. Er zijn er nog zo'n dertig, veertig. Nog een paar jaar zal de ortolaan almaar mooier worden, dan in schoonheid sterven.' De roep van de bosuil, die 'klinkt als een akoestische vorm van duisternis'. Over uilen gesproken, vintage Van Zomeren: 'Als ik God was en ik wou het scheppingsverhaal verdedigen, dan beriep ik mij op uilen. (...) De uil, zou ik zeggen, is een kunstwerk. Bij uilen geloof je het minst in toeval, het meest in een bedoeling. Op uilen heeft iemand ontzettend zijn best gedaan.'

Uit een recensie (€) van Alle vogels van Koos van Zomeren door Jean-Pierre Geelen. (Ik ben op twaalf februari jarig.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten