zondag 3 april 2016

03-04-16

'Hier stonden dus die rietkragen met al die blauwborsten…’ 
De wel erg grote excursiegroep, en het teleurgestelde gezicht van de gids bij het binnenlopen van de platgebulldozerde Millingerwaard, deden me besluiten om solo verder te gaan. Terwijl ik de groep enigszins verloren op de grote zandvlakte zag staan, diende zich bij mij gelijk al de eerste staartmees aan. Gevolgd door nog wat leuk maar gewoontjes spul. Rietgors, grote zilverreiger, opvallend veel grote bonte spechten en de kleine bonte liet zijn naaimachientje ook even horen. Bij een stel parende meerkoeten heb ik mijn gezicht even afgewend. Wat later ben ik weer teruggekeerd naar het excursiestartpunt en kon ik met omhooggetrokken mondhoeken toch nog een blauwborstje, op vijftien meter afstand, bekijken. Én beluisteren. Ik heb er zelfs een winderige geluidsopname van kunnen maken. Benieuwd of de groep het vogeltje toch ook nog heeft kunnen zien.



















Kijk, dat is nou een blauwborst.

Grauw miezerig weer vandaag, maar tegen een uur of twaalf brak eindelijk de zon door, en kon ik op de terugweg over de dijk mijn sjaal afdoen en maar liefst vijf zomertalingen, dat zijn rode lijst-eenden, goed bekijken. Er zaten ook wat nog niet vertrokken wintertalingen, en die staan ook al op de rode lijst. Lente- en herfsttalingen staan op geen enkele lijst. Die bestaan namelijk niet.

Aan mijn determinatie van een tureluur twijfelde ik even. Op m’n vogel-app checkte ik zijn even tevoren gehoorde roep. Ik had het geluid echter te hard aan staan, waardoor het beestje samen met zijn of haar partner, die ik nog niet eens had gezien, onmiddellijk op mij kwam afvliegen. In de vogelaarswereld is vogelgeluiden in de nabijheid van de vogels afspelen een doodzonde*, dus ik hoop dat hier nóóit iemand achter komt. Enfin, ik heb nu wel een goede blik op die fraaie beestjes kunnen werpen. Prachtig. En wat een knáloranje poten hebben ze! (Maar misschien heb ik het oranje op mijn nieuwe verrekijker nog wat te hoog ingesteld.)

Vannacht om vijf uur opgestaan (vier uur wintertijd) dus nu moet ik even gaan liggen…

Mars' waarnemingen van vandaag.

*Vogels hebben hun energie hard nodig om te versieren, paren, verdedigen en hun jongen groot te brengen. Dus dan moet je ze als vogelliefhebbende vogelaar natuurlijk niet voor niks doen laten opvliegen en in verwarring achterlaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten