maandag 4 april 2016

Wezels!


Vorig jaar máándenlang gezocht naar die beestjes en nu struikel ik er bijkans over. Twee stuks vandaag en ik meende zelfs nog wat meer blauwborsten te horen. Mede dankzij het feit dat de andere lawaaierige rietzangers nog niet terug zijn uit het zuiden, herken ik ze aan hun geluid. Deze keer maakte ik een (wederom slechte) opname van hun roep. Waarschijnlijk de 'ga weg, enge man!’-piep. 
















Terwijl ik langs de dode rietkragen op een blauwborstje sta te hopen, hoor ik wat geritsel in het struikgewas achter me. Een roodborst, of een merel zal het wel zijn, vermoed ik. Tussen de takken door zie ik echter een eekhoornachtig wezentje over de grond ritselen. Niet met een lange pluim achter z'n rug, maar met een klein, kort staartje. En hij is niet alleen! Ik maak er een opvallend amateuristisch schetsje van, en thuisgekomen vis ik twee wezeltjes uit de zoekmachine. Wat een leuke beestjes. En wat zijn ze kléin!

Op dezelfde plek hoor ik nu eindelijk ook mijn eerste fitis van het jaar. De zwartkop had ik afgelopen zaterdag al op de 
Duivelsbergvogelcursusexcursie, dus volgens mij lig ik aardig op schema wat betreft het waarnemen van recent uit het zuiden teruggekeerde vogels. En er komen er nog wel een stuk of wat!

Na afloop nog even langs het HD-gemaal gefietst, want ik had al vijf dagen geen ijsvogel gezien. Gelukkig was-ie deze keer thuis.


Mars' waarnemingen van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten