zaterdag 16 april 2016

Reichswald excursie





















's Morgens voor zevenen op de fiets gesprongen om weer heu-le-maal naar Duitsland te fietsen. Voor de vogelexcursie in het Reichswald. Onderweg onderuit gegleden bij het stoppen om mijn sokken op te trekken. Ik kon me echter net staande houden, en door het slipgeluid zag ik mooi een opgeschrokken reetje het struweel in hupsen. Vriendelijke maar niet al te subtiele excursieleider; middelste bonte spechten werden met een geluidsbox aan zijn smartphone gelokt (er riep er ééntje iets terug), alpenwatersalamanders — ik verstond in eerste instantie openwatersalamanders — werden rücksichtsloos uit de modder gevist en aan de groep doorgegeven, en ik verwachtte dat hij ook nog wel een wild zwijn voor het avondeten zou afschieten. Maar dat gebeurde niet. Leukste waarneming tijdens de excursie: een paartje bonte vliegenvangers op nest. Leukste waarneming ná de excursie: twee appelvinken en een gekraagde roodstaart. Die appelvinken waren bijvangst toen ik heel netjes en beleefd voor twee stoeiende vinken mijn fiets aan de kant zette. (Zonder onderuit te gaan deze keer.) Dat gaat áltijd zo, maandenlang zoek je naar een bepaalde vogel, en heb je hem eindelijk gezien dan strúikel je er bijkans over!

Foto: kaboutertjes in het bos. (Óf ik was weer eens hopeloos achter geraakt...)

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk verslag (y) en graag tot een volgende ontmoeting. (Hamert met Paul Gnodde? -> kan ik erg aanbevelen~: gegarandeerd Fluiters op zicht!).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, Bart. Hamert houd ik in mijn achterhoofd. (Ik weet alleen niet of ik Paul wel kan bijhouden...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verslag! . . . . een vriendelijke, maar niet al te subtiele excursieleifder. . . Dan moet ik al weer grinniken. . ..

    BeantwoordenVerwijderen