woensdag 13 april 2016

Kernbeißer en rietzanger

Ondanks het Duitse accent herkende ik de zang van drie appelvinken. Hóóg in de boom kon ik hun silhouetten ook nog even bekijken. Smaakt naar meer! Komende zaterdag heb ik op dezelfde plek (het Reichswald) een excursie en zie ik ze wellicht beter. Of moet ik hoger inzetten en gaan voor een kruisbek of een raaf...?! Van een vuurgoudhaantje kon ik een vrij beroerde geluidsopname maken.

Voor een minstens zo beroerde opname van de zang van een snor fietste ik weer naar de Kraaijenbergse plassen. Maar niet voordat ik een behoorlijk beroerde opname van een rietzanger had gemaakt. Dat is ook al een vogeltje dat je in onze Gelderse contreien zelden schijnt aan te treffen. Samen met de waarneming van o.a twee stoeiende blauwborsten maakte mij dat vandaag een mooie geluksvogelaar.

Op aanraden van een collegavogelaar had ik nog een derde nieuwe Gelderse vogel aan m'n lijstje kunnen toevoegen. Maar de kuifduiker in Plas 7 liet ik voor wat-ie was. De toch al vermoeide beentjes moesten nog veertig minuten naar huis fietsen, er zat een flinke regenbui aan te komen en ik wilde ook nog wat nieuwe Gelderse vogels voor de toekomst bewaren. (O wacht, de Kraaijenbergse plassen liggen in Brabant, bedenk ik me nu. Nou ja, dan kan ik die Brabantse snor mooi nog eens toppen met een Gelderse versie.)

Mars' waarnemingen van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten