woensdag 20 april 2016

Mars' vogelboek

Héél langzaam begin ik een beeld te krijgen van het vogelboek dat ik wil gaan maken. Over een jaar of tien. Want ik moet eerst nog een hele tijd mijn geringe vogelkennis zien te vergroten, voordat ik mijn gevleugelde vrienden überhaupt dúrf te gaan tekenen. Bang dat ik nu nog niet zie wat ik na een paar jaar ervaring wel zal zien. Anderhalf jaar geleden zag ik bijvoorbeeld een beige vogeltje met zwart-geel-rode kleurmotiefjes. Nu zie ik een vink met een zwart-wit koppie, gele vleugelstreep, een rood gezicht en een spitse kegelvormige snavel. En god weet wat voor nieuwe zaken ik volgend jaar aan het puttertje zal zien! Zó leuk, steeds beter leren kijken! 
O ja, in dat boek ga ik aan de hand van een hoofdpersoon (ikzelf...? Elsje uit De ontdekkers…? Een karikaturaal getekende vogel…?) op luchtige en lollige wijze vogels in Nederland voorstellen. In verschillende tekenstijlen: realistisch, uiterst gestileerd en stripachtig. En voor vrolijke anekdotes kan ik mooi in het archief van dit Natuurlogboek graaien. Het wordt prachtig!*


















Vandaag was ik in het bos. (Vandaar bovenstaande ietwat saaie foto.) Prima waarneming van de viezige punkspecht gehad! En ook nog wat vlinders, eekhoorns en een (waarschijnlijk) rosse woelmuis gezien. De uitzichtbelemmerende bladeren beginnen nu wel érg snel aan de bomen te groeien. Wat mij me doet afvragen of ik de afgelopen weken wel voldoende tijd in het bos heb gespendeerd. Antwoord: nee.

























*Het komt er nooit want ik ben lui en lamlendig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten