zaterdag 23 april 2016

Paapjes!

















Meestal ga ik na een excursie solo nog een paar uur door en soms heb ik dán pas de mooiste waarnemingen. Vandaag waren dat, in de Bemmelse polder, o.a. een zwarte mees, twee reetjes (die mij niet moesten), een paartje zomertalingen en twee ijsvogels. (Eerlijk is eerlijk; die tweede ijsvogel zag ik in de Ooijpolder.) Maar tíjdens de excursie hoorden we een rietzanger (uniek in dat gebied!) en zagen we twee paapjes! Twee paapjes! Godallemachtig, daar was ik al minstens een jaar naar op zoek! Helemaal goed!

Mijn rustpauze hield ik in het Natuurmuseum, alwaar de prijsuitreiking voor de beste natuurfoto's werd gehouden. Via een voorselectie had ik zelf ook mijn favorieten aangegeven, en één van mijn keuzes kreeg de tweede prijs. Waarmee ik maar wil zeggen dat de jury uiterst professioneel was.

Onthouden om te gaan roepen bij een volgende excursie van de Vogelwerkgroep Nijmegen vogelcursus voor beginners: 'Wat zit dáár nou voor een rare, roodpotige vogel op dat paaltje?' En: 'Is dat niet een roofvogel, die daar overvliegt?' En: 'O, wat prachtig! Is dat écht geen ontsnapte volièrevogel?' Als ik achtereenvolgens een tureluur, een sperwer en een puttertje ontdek. Dat is wat sympathieker naar de excursieleiders toe. En flink juichen bij de waarneming van een roodborsttapuit natuurlijk. 





Malle bomen in de Bemmelse waard.

Mars' waarnemingen van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten