donderdag 16 april 2015

16-04-15

Volgens een collega zijn 'die dingen' talrijk en vallen ze enorm op, maar ook vanavond kwam ik geen blauwborst tegen. Vermoedelijk zit er steeds nét een ijsvogel of klapekster voor als-ie in mijn buurt is...

Ooijpolder 

- Buizerd
Twee buizerds werden belaagd door één zwarte kraai. Die beesten hebben het niet makkelijk! Ik heb ze zelf nog nooit een ander dier zien aanvallen. Wel een exemplaar gezien dat op wacht stond bij een molshoop.
- Roodborsttapuit 
- Kievit
- Kneu
Denk ik. Een groep van een vijftiental vogeltjes, die af en toe luid kwetterend opvlogen van een akkerland om vervolgens weer te landen en (vermoedelijk) verder naar voedsel te zoeken.
- Veldleeuwerik 
Twee exemplaren hadden óf ruzie met elkaar, óf ze waren elkaar het hof aan het maken.
- Blauwe reiger
- Tapuit
Weer een onzekere waarneming. Twee vogels vlogen op uit de rand van een sloot, eentje kreeg ik  net lang genoeg in beeld om te zien dat het een slanke vogel met grijs/wit/zwarte kenmerken was. En toen schoot er een mannetjestapuit door mijn hoofd. Ze vlogen laag over de grond en maakten zich verderop onzichtbaar in het akkerland.
- Mannetjesfazant 
- Putter
Twee overvliegende puttertjes. Dacht ik toch echt...
- Zwartkop
M'n eerste vrouwtje (bruin petje). Later zag ik ook nog twee of drie mannetjes. Heb ik die beestjes vorig jaar nou echt over het hoofd gezien, of kon ik ze gewoon nog niet determineren? Eén mannetje maakte overigens een 'klakkend' beetje roodborstalarm-achtig geluid.
- Boerenzwaluw 
- Grote Canadese gans
- Bergeend 
- Koolmees 
- Fitis en/of Tjiftjaf
Ik zag en hoorde er verschillende, maar kreeg er geen enkele zingend in beeld.
- Roodborst 
- Kuifeend 
- Waterhoen 
- IJsvogel
Vrij hoog in de lucht, in silhouet (schemering), maar het móet haast wel een ijsvogeltje geweest zijn. Onmiskenbare vlucht.
- Winterkoning

Geen opmerkingen:

Een reactie posten