maandag 27 april 2015

Zomertaling en Noordse kwikstaart

Een in de verte uit het riet opvliegend vogeltje, waaierstaart met drie verticale 'strepen'... dat zóu zomaar de blauwjeweetwel geweest kunnen zijn. Of niet natuurlijk.

Ooijpolder / Oude Waal

- Buizerd
- Torenvalk 
- Gaai
- Fazantenmannetje 
Twee gezien.
- Nijlgans 
- Scholekster 
Twee scholletjes maakten een wel héél kort nummertje aan de oever van de Oude Waal.
- Boerenzwaluw 
- Graspieper
Zittend op een paaltje, ijle piepjes te berde brengend. Niet schuw.
- Veldleeuwerik 
Prachtig hoe hij zich, luid zingend, vanuit een enorme hoogte omlaag laat vallen, om pas een paar meter boven de grond flink af te remmen. Die móet ik vorig jaar ook gezien hebben, maar waarschijnlijk was een determinatie toen nog teveel gevraagd.
- Roodborsttapuit 
Ik kwam een mevrouw van de vogelwerkgroepexcursie tegen die onderhand wel was uitgekeken op de RBT. Nou, ík niet. Een van mijn eerste vogelliefdes, dat blijft toch hangen.
- Kievit
- Vink 
- Oeverloper 
Tweede waarneming slechts.
- Kleine plevier
Idem dito.
- Witte kwikstaart
- Gele kwikstaart 
Met naast hem nóg een gele kwik, maar deze had een donkergrijs/zwart petje op. Nieuwe vogel! Vast en zeker een...
- Noordse kwikstaart

- Gierzwaluw 
- Huismus
- Huiszwaluw
- Zomertaling

Een paartje kleine, bruine eenden vloog voor me op uit het water. De duidelijk zichtbare witte wenkbrauwstreep bij een van de vogels maakte me meteen duidelijk dat ik met de zomertaling te maken moest hebben. Nieuwe vogel 2!
- Grote bonte specht
- Kikkers
Die had ik volgens mij nog niet eerder gehoord dit jaar.
- Haas
Een minuut lang zat ik te turen naar een grote klont klei in een akkerland. Nadat ik wat opzij liep ontdekte ik een oog. Dus het was geen inbeelding dat ik hem even van tevoren had zien bewegen. Perfecte camouflagekleur. Alleen zijn afmeting en het korte bewegen verried hem.
- Blauwe reiger
Ik bedenk me dat ik al een paar weekjes geen zilverreiger heb gezien. Waar zou dat nou weer aan liggen?
- Rietgors

- Bergeend
- Krakeend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten