zondag 26 april 2015

Losse opmerkingen [1]

Moet ik mijn vogels nu wel of niet met een hoofdletter schrijven? Het is een stijlafspraak om het wél te doen in wetenschappelijke artikelen. En daar is in dit blogje natuurlijk geen sprake van. Bij de vogelwerkgroep op Facebook doet iedereen het, en je ziet het ook veel in andere publicaties en op internetsites. Maar volgens de Taalunie hoort het niet. Zal ik als compromis de namen hier maar cursief of vet schrijven? Of gewoon zonder aanstellerij de kleine letter in normale 'druk' blijven gebruiken? Zo'n hoofdletter vind ik wel weer mooi respectvol naar de vogel toe. Maar dan moet ik andere dieren ook met een hoofdletter gaan schrijven. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Er is een Hop/hop gesignaleerd in Gennep. Op fietsafstand. Maar ik ga niet kijken. Als beginnend vogelkijker wil ik eerst nog een paar jaar naar hem verlangen.

Die vogel die net zo'n soort geluid maakt als de sprinkhaanzanger is de snorGoed onthouden, Mars.

Ik zie natuurlijk meer mannelijke zwartkoppen dan vrouwelijke, omdat die laatste op hun nest zitten te broeden. 


Edit 1: Nico de Haan schrijft zijn vogels met een kleine letter. Nou dan blijf ik het ook doen!

Edit 2: zojuist las ik dat de mannetjeszwartkoppen twee weken eerder uit het zuiden terugkomen dan de vrouwtjes. Alweer een verklaring.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten