dinsdag 21 april 2015

Excursie vogelwerkgroep [2]

Mijn tweede vogelexcursie met de Nijmeegse Vogelwerkgroep was totaal anders dan de eerste. Kon ik me vorige week nog visueel uitleven, en een béétje met de groep meekomen, vanavond waren we vooral aan het lúisteren, en wist ik voornamelijk de tjiftjaf en de vink aan hun geluid te determineren. (Voor niet-vogelaars, dat is om te huilen!) (Niet hun zang, maar mijn vogelgeluidenkennis.) Desalniettemin vijf nieuwe Gelderse vogels waargenomen, lees: gehoord. Wat gevoelsmatig voor mij slechts 25%-waarnemingen zijn, maar ik tel ze natuurlijk wél (ik ben gekke Henkie niet). Ik tel ze alleen een tikkie minder enthousiast dan de visuele waarnemingen. Al bij al een leerzame avond met een groep sympathieke mensen. Jong, oud, man, vrouw, en ik. Leuk mengelmoesje. En altijd een fladderend gespreksonderwerp voorhanden!

Ooijpolder 

- Koolmees 
- Boerenzwaluw 
- Huiszwaluw 
- Gierzwaluw 
Mijn eerste gierzwaluwen van het jaar. En dat gold voor meerdere mensen.
- Fuut
- Slobeend 
- Grauwe gans
- Grote Canadese gans
- Bergeend 
- Blauwe reiger
- Gele kwikstaart 
Tweede waarneming. Midden in een weiland, waar hij heerlijk geel in afstak.
- Rietgors
- Zanglijster (geluid)
- Aalscholver 
- Grote lijster (geluid)
- Tjiftjaf (geluid)
- Spreeuw
- Nachtegaal (geluid)
En wat voor geluid! Luid, krachtig, helder en duidelijk. Voor mij was het mooiste moment van de avond, in de schemering, met de hele groep, luisteren naar dit vogeltje.
- Buizerd 
- Zwartkop (geluid)
- Ooievaar
- Pimpelmees (geluid)
- Fitis (geluid)
Excursieleider: 'Hij begint z'n riedel heel gewoon, maar eindigt alsof-ie geen adem meer heeft.'
- Grasmus
Hij kwam af en toe een stukje uit zijn boom/struik omhoog 'springen' om een hapje insect te nuttigen.
- Braamsluiper (geluid)
Druk bezig met bramen besluipen, laat dit vogeltje zich niet, of nauwelijks zien. Zijn zang werd door een vogelwerkgroeplid met een mitrailleurtje vergeleken.
- Blauwborst (geluid)
Nóg niet gezien, maar ik weet steeds meer plekken waar iedereen (behalve ik) hem met hónderden voorbij ziet vliegen...
- Sprinkhaanzanger (geluid)
Flardjes geluid, liever gezegd. Het waaide vanavond behoorlijk, helaas. Gelukkig wel een mákkelijk te herkennen geluid. Al noemde de excursieleider natuurlijk onmiddellijk een ander vogeltje dat min of meer hetzelfde klinkt. Het zal ook eens niet! (De naam ben ik vergeten.)
- Watersnip
Gelukkig ook nog een nieuwe vogel die ik gezíen heb. Al was het in de schemering, ver weg in de lucht. Twee stuks.

Notitie aan mezelf: volgende keer warmer aankleden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten