donderdag 9 april 2015

Luchtballon

Asociaal als ik ben heb ik mezelf opgegeven voor maar liefst drié excursies tijdens de nationale vogelweek. En omdat ik een enorme controlefreak ben, en niet van verrassingen houd, heb ik vanavond de plek in Lent alvast voorverkend. (De andere twee ken ik sowieso al...) Behalve mijn tweede roekenkolonie kwam ik daar m'n derde (of was het vierde?) groenling tegen. Herkend aan z'n roep. Zo leuk, om langzaam maar zeker steeds meer vogels aan hun geluid te herkennen! (Ik herhaal mezelf gewoon hoor.)

Lent / Bemmelse waard

- Nijlgans 
- Roek
- Groenling
- IJsvogel
Links van me zag ik een ijsvogel op een tak in het water zitten, rechts hoorde ik een hoop gesnater (waaronder vermoedelijk een hinnikende dodaars), en meende een rode luchtballon even een meter boven het water te kunnen gaan hangen in een natuurgebied
- Rietgors
- Staartmees 
- Koolmees 
- Grauwe gans
- Zwaluw
Van de boerenzwaluw weet ik in ieder geval zeker dat ze inmiddels uit het zuiden zijn teruggekeerd. De gierzwaluw volgt eind april, begin mei. Voor huiszwaluwen wordt hun terugkomst niet specifieker vastgesteld dan 'april'. En de oeverzwaluw schijnt eind maart al terug te keren.
- Boomkruiper 
- Blauwe reiger
- Fazant
Ik zag er een hoop. En nu ik er over nadenk; het waren allemaal mannetjes.





















In de Bemmelse waard kwam ik eerst een enorme berg veren tegen, een eind verderop twee complete vleugels, en nog wat verderop een vogelpoot. Vermoedelijk de restanten van een grauwe gans. Toch maar even nagetekend.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten