zaterdag 18 april 2015

Oranjetipje en levendbarende hagedis











Volgens Nico de Haan moet je als vogelaar in de lente, voordat de bladeren aan de bomen zitten, echt eens het bos in trekken tijdens de zonsopgang. Om vervolgens het hele bos tot leven te zien, en vooral horen, komen. Dus vanochtend rolde ik om half zes mijn bed uit, en sprong ik ongewassen, met een broodje in m'n kouwe knuistje, op de fiets richting Sint-Jansberg.

Sint-Jansberg / Mookerheide / De Bruuk 

- Ree
Het eerste wat ik vandaag zag, een overstekende ree in de schemering. Vanaf dat moment wist ik dat mijn dag niet meer stuk kon!
- Roodborst 
- Vink
(Met Limburgs dialect.)
- Zwartkop
Allemaal mannetjes. Een stuk of vijf, zes zag ik er. Vorige week nog een opwindende waarneming, vanaf vandaag een beetje ordinair. Nee hoor, het blijft een prachtig vogeltje.
- Specht
Groen of zwart. Alleen gehoord dus. Wél tweemaal, op verschillende plekken. Hun individuele roepen moet ik nog in m'n hoofd zien te stampen.
- Staartmees 
- Winterkoning 
- Pimpelmees 
- Koolmees 
- Mannetjesfazant 
God, wat liet-ie me weer schrikken. Je kunt er ook gewoon stilletjes vandoor gaan hoor! Kom nou.
- Nijlgans 
- Grauwe gans
- Fitis
- Goudhaan 
Twee stuks.
- Fladderende roofvogel
Geen buizerd, en te groot voor een sperwer. Wat het dan wél was...? 
- Grote bonte specht
Twee.
- Boomklever 
- Gaai
- Buizerd
- Zanglijster 
- Tjiftjaf 
- Putter
Achter een heg, ik liep er op een meter afstand langs. En weg waren ze.
- Gekraagde roodstaart 
Het duurde even voordat ik ze gedetermineerd had. Ik had ze niet verwacht op de Mookerheide, en ze leken wat groter en boller dan de vorige roodstaarten die ik gezien heb.
- Kneu
Dacht ik.
- Torenvalk
Moeilijk te zien, ver weg op een boompje, maar ik hoorde hem een keer roepen.
- Hagedis
Leuke verrassing! Helaas zag ik hem alleen maar heel kort wegschieten.
- Pieper
Een boom- of een graspieper, volgens mijn vogel-app. (Piepers zijn écht niet te doen!)




- Grasmus
Tweede waarneming. Hij liet zich goed bekijken. Hij had iets wits in zijn snavel dat hij in het struweel afleverde. Zal wel een vlindertje geweest zijn dus. Voor z'n echtgenote.
- Galloway rund
Op de Mookerheide stond er één (met vervaarlijk grote horens) midden op het wandelpad een plas te doen, dus ik liep maar een stukje, door de heideplanten, om hem heen. (Hopelijk heb ik geen hazelwormen geplet...)
- Blauwe reiger
- Ringmus
- Sperwer
Kleine roofvogel, snelle vleugelslagen, korte glijperioden, lange staart: sperwer. Denk ik dan.
- Oranjetipje
Een ontzettend leuk oranje/wit vlindertje.
- Dagpauwoog 
- Witte vlinder
Klein geaderd witje? Klein koolwitje? Van een afstand zag-ie er spierwit uit. Ik heb hem niet van dichtbij kunnen bekijken. (Ik was sowieso nog teveel overweldigd door het oranjetipje.)
- Spreeuw
Ik imponeerde twee oudere dames in De Bruuk met mijn énorme vogelkennis. Toen ze me vroegen wat dat zwarte vogeltje met dat spitse snaveltje in de boom was, kon ik ze zomaar achteloos mededelen dat het een spreeuw was.
- Boomkruiper 
Er zaten er zeker drie, bij een tiental kale, kortgewiekte bomen. Waren de bomen dood, of zouden er nog blaadjes aan gaan groeien? Grafisch gesproken zag het er in ieder geval prachtig uit. Zo gauw ik alle Gelderse vogels afgevinkt heb, ga ik ze eens natekenen. (Dat is het plan tenminste...)















- Levendbarende hagedis
Nóg een hagedis vandaag! Ik stond een beetje naar een pimpelmees te turen, en hoorde vlak voor mijn voeten wat geritsel. Weer zag ik een hagedisje het struweel in verdwijnen. Deze keer ritselde hij echter even door, en beklom zomaar een boomstammetje een halve meter verderop. Ter thuiskomstdeterminatie tekende ik het beestje na. Het schetsje raakte echter niet af omdat er precies op dat moment een nieuwsgierig ouder echtpaar kwam aanlopen. Stukken enger dan zo'n lange, dunne tekenaar natuurlijk, dus het beestje schoot snel weg. Desondanks waren de man en de vrouw wel vriendelijk, maakten ze een kort praatje met me, vroegen me wat dat zwarte vogeltje met dat spitse snaveltje, dat ze zojuist gezien hadden, kon zijn (een spree-eeuw!), en vertelden ze me dat ik half mei beslist terug moest komen voor de wilde orchideeën. Dat leek me een goed plan.

Ik heb nu overigens de helft van alle in Nederland voorkomende hagedissoorten in levende lijve gezien! (Er leven er hier vier.)
- Rietgors
- IJsvogel
Dat was nog eens aardig! Uit routine keek ik even met m'n verrekijker langs de sloot, en zag ik zomaar de blauwe flits richting de waterzuiveringsinstallatie afzwenken. Die had ik anders nóóit gezien. (Die blauwe flits, bedoel ik.)
- Witte kwikstaart 
- Groenling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten