donderdag 23 april 2015

Oeverlopertje

Nog even 's avonds langs de rietkragen in de Ooijpolder zoeken naar de blauwborst. Niet gevonden natuurlijk. Ik geloof wel dat ik hem weer gehoord heb. 

Onder aan de dijk passeerde me een vrouw op een paard. Ze vertelde dat ze met behulp van het blazen op een oude veldfles, de juiste toon kon pakken om te communiceren met een roerdomp. De laatste tien jaar had ze hem zeker drie keer gehoord. Ze zou de fles wel weer een keer meenemen. Ik wacht wel, zei ik bijna.

Ooijpolder 

- Vis
Eerst zag ik niet goed wat het was. Een langdurig onder water zwemmende eend? Iets waterratachtigs? Het bleek een grote vis te zijn die minutenlang als een haai met z'n rug boven water zwom. Gek gezicht!
- Oeverloper
Onderhand moet ik me toch echt eens wat meer in de steltlopers gaan verdiepen. Dit opvallend kleine vogeltje — kleiner dan de spreeuw die naast hem zat — liep aan de oever van de Oude Waal te foerageren. Na een tijdje vloog hij op, waarbij zijn 'spastische' vleugelslag mij opviel. Met behulp van mijn vogel-app kom ik uit op de oeverloper. Nieuwe vogel!
- Gele kwikstaart 
Twee ruziënde — of elkaar versierende — gele kwikjes. Vlakbij het oeverlopertje.
- Witte kwikstaart
Veel algemener, maar stiekem ook wel mooier dan zijn gele familielid. Vind ik dan.
- Boerenzwaluw 
- Huiszwaluw 
- Slobeend 
- Wintertaling 
Geen exclusieve wintervogel, las ik zojuist. Er blijft ook een aantal hier in de zomer.
- Vink
- Zwartkop
Ik zie nog steeds veel meer mannetjes dan vrouwtjes.
- Staartmees 
- Winterkoning 
- Zanglijster 
- Sprinkhaanzanger (geluid)
Die blijf ik waarschijnlijk de hele lente/zomer vooral hóren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten