dinsdag 7 april 2015

Vogelaarsleed

Wat zit iedereen toch overal blauwborstjes te zien. Behalve Mars Gremmen natuurlijk, verdikkie.

Een Chinees/blanke jongen, met vlassnor, kwam speciaal met het veerpontje Het Meer over, om mij te vragen of ik de eigenaar was van het gebied waar ik, tegen beter weten in, naar een blauwborst zocht. (Blauwborstjes vind je niet, het blauwborstje vindt jóu.) (Denk ik.) Hij had me wat willen vragen over wat er met dit gebied ging gebeuren. Op verzoek vertelde ik hem nog wat ik zoal aan vogels gezien had, om vervolgens terug te lopen naar mijn fiets, waarvan de achterband leeg bleek te zijn. Half uurtje lopen naar huis. Valt mee. (Was die jongen nou niet helemaal in orde, dat hij zomaar een vreemde man met een verrekijker aanspreekt, of is dit gewoon normaal gedrag, en moet ik wat meer onder de mensen komen...?)

Beek-Ubbergen / Ooijpolder 

- Vink
- Roodborst
- Koolmees
- Pimpelmees 
- Lepelaar
Leuke verrassing, en ik kon hem goed bekijken. Slanker dan ik dacht. Met een opvallend silhouet in de lucht.
- Bergeend 
Voor mijn gevoel worden ze steeds kleiner, maar dat zal wel verbeelding zijn.
- Grote zilverreiger 
Mager, behoorlijk klein beestje, met een heel dunne nek. Helaas geen kleine zilverreiger, want geen sierveren op z'n kop, en een gele (winter)snavel i.p.v. een zwarte.
- Buizerd
- Grote Canadese gans
- Scholekster 
- Krakeend 
- Roodborsttapuit 
Zo van achter gezien leek het wel een nieuw zwart-wit vogeltje, maar aan zijn gedrag te zien moet het gewoon een rbt'tje geweest zijn.
- Fuut
- Waterhoen 
- Grauwe gans
- Zwaluw
Mijn eerste (drie) zwaluwen van dit jaar. Te ver weg, met tegenlicht, en ik zag ze te kort om te kunnen determineren om welke soort het ging. Op waarneming.nl Nijmegen en omgeving zijn alleen nog maar boerenzwaluwen vermeld, dus dat zullen deze ook wel geweest zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten