woensdag 15 april 2015

Gele kwikstaart en tureluur

Allemachtig, ik heb 'm gezien! De gele kwikstaart! 
En géél dat-ie was!

Vandaag zou het een warme dag worden, en dat leek me een prima motivatie om eens lekker in het zonnetje, over de dijk, naar de Klompenwaard te fietsen. Want daar waren we nog niet eerder geweest. Gisteren had ik de beflijster gezien, dus de komende tijd hoefde ik eigenlijk geen bijzondere waarnemingen meer te doen. Gewoon genieten. Het lot besliste anders; op de terugweg 'struikelde' ik zomaar over de al lang door mij gezochte gele kwikstaart, én de gloednieuwe tureluur! Over tevreden thuiskomen gesproken!

Bemmelse waard / Klompenwaard 

- Kievit
- Fazant
- Scholekster
- Nijlgans 
- Grauwe gans
- Brandgans 
- Ooievaar
- Kuifeend 
- Krakeend 
- Bergeend
- Groenling
- Roodborsttapuit 
Het eerste vogeltje dat ik op de Klompenwaard tegenkwam. Een prima binnenkomer!
- Witte kwikstaart 
- Zwartkop
Tweede waarneming aller tijden. Hij zat vrolijk kwetterend in een bramenstruik. Af en toe vloog hij heel even een stukje omhoog, om vervolgens een meter verderop weer lustig door  te kwetteren. Wat een reuzeleuk, smaakvol gekleurd vogeltje zeg! Behoort nu al tot mijn favorieten.
- Blauwe reiger
- Fitis
Ik zag dat ik hem al eerder 'officieel' waargenomen had, maar nu herkende ik hem al aan zijn zang, vóórdat ik het beestje zelf gezien had. Dus deze waarneming is nóg officiëler.
- Aalscholver
Voor het eerst viel me de witte vlek op zijn kop en op zijn dij op. Broedkleed.
- Graspieper
- Konijn
- Dagpauwoog
- Putter
- Boerenzwaluw 
















- Gele kwikstaart 
Fietsend op de dijk hoor ik een kwikstaartje. Hopend op éindelijk eens een keer een gele kwik, speur ik het weiland af, en zie ik zowaar, recht onder mijn neus, op een afrastering, het beestje met z'n ruggetje naar me toe zitten. Af en toe fladdert het even omhoog, waarbij me zijn óntzettend gele borst opvalt. Zelfs in de beginnende schemering.
- Tureluur
Direct na de gele kwikstaart, een kilometertje verderop, zag ik een steltloper op een vlot zitten. (Heet dat zo? Een hele rij met touwen aan elkaar verbonden tonnen in het water.) ondanks de inmiddels al hevig ingevallen schemering kon ik zijn duidelijk oranje poten nog goed ontwaren. Aangevuld met zijn silhouet, en zijn uitkijkpostpositie, durf ik hem wel tot de algemeen voorkomende tureluur te rekenen.

- Zanglijster
O wacht, tussen de gele kwikstaart en de tureluur zat nog een zanglijster, herinner ik me nu.
- Wulp
Hij kwam heel sympathiek even overvliegen, nadat ik de identificatie aan de hand van zijn roep al had vastgesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten