dinsdag 14 april 2015

Excursie vogelwerkgroep [1]






Een veel te grote groep, dacht ik in eerste instantie, maar tweeënvijftig ogen zien natuurlijk meer dan twee. Die opvliegende kneutjes in dat akkerland had ik in m'n eentje sowieso niet kunnen determineren, en of ik zelf die patrijzen in het gras had ontdekt... ik waag het te betwijfelen.

Ooijpolder 

- Buizerd
De eerste vogel die we zagen, als kleine stip op een boompje, ontdekt door uw eigen favoriete striptekenaar.
- Kneu
- Beflijster
Ver weg op een paaltje, maar z'n witte kraag was goed te zien. Ontdekt door een meneer die in eerste instantie een ekster meende te zien.
- Roodborsttapuit 
- Rietgors

- Boerenzwaluw
- Patrijs

Twee stuks. Hoeveel vrouwtjesfazanten zou ik vorig jaar voor patrijzen hebben aangezien? Of erger nog, voor kwartels...?!
- Fazant
- Nijlgans 
- Steenuil
Inmiddels heb ik hem op vier verschillende plekken in de Ooijpolder gesignaleerd.
- Grote Canadese gans
- Dodaars 
Die werd door iemand gehoord. Er zaten een paar duidelijk doorgewinterde vogelaars in de groep, maar gelukkig ook mensen die de veldleeuwerik nog in hun vogelgids moesten opzoeken. (Net als ik, vorige week.) Wat een ontzettend leuk beestje is dat trouwens! Een genot om hem hoog in de lucht, luid kwetterend, te zien fladderen. Om hem vervolgens in een lange lijn weer te zien dalen.
- Tjiftjaf
Gelukkig ook weer meerdere mensen die twijfelden of ze nu de tjiftjaf of de koolmees hoorden.
- Haas
- Roodborst 
- Vink
- Lepelaar
Drie vogels, hoog vliegend in de lucht (in silhouet), ontdekt door mij, wat me een compliment van de excursieleider opleverde. Ha!
- Vleermuis
Zeker tien, flink uit de kluiten gewassen exemplaren. Vliegend tegen een prachtig kitscherige paars oranje hemel.





























Privélink, klikken is zinloos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten