dinsdag 28 april 2015

Excursie vogelwerkgroep [3]

'Mag ik even door de telescoop kijken… ja, natuurlijk mag ik dat, hij is van mij!’ Stoere, stevig doorfietsende excursieleider deze keer. Kleine groep met veelal wat oudere dames en heren. Twee nieuwe vogels en veel koude en wind. De blauwborst was weer in geen velden of wegen te bekennen.

Wel leuk om de verschillende types excursieleiders mee te maken. De een houdt zich veelal bescheiden op de achtergrond, de ander gaat relaxed vogelgeluiden beluisteren aan een rietkraag, en weer een ander snelloopt energiek rond met zijn telescoop, speurt continu de paaltjes, boomtoppen en horizon af, en lokt een rietgors met zijn vogelgeluiden-app.

Ooijpolder / Oude Waal

- Roodborsttapuit 
- Graspieper 
- Holenduif
Een hele zwerm. Herkenbaar als grijze duiven.
- Kneu
Ik denk dat ik ze nu wel in overvliegende toestand blijf herkennen. Dankzij de excursies.
- Kievit
- Buizerd
- Bergeend
- Lepelaar
- Kleine karekiet (geluid)
Een aantal zingende KK'tjes in 't Zwanenbroekje. Bij het pontje. (Ik wist ook niet dat het daar zo heette.)
- Kuifeend 
- Krakeend 
- Rietgors
- Huiszwaluw 
- Patrijs
Twee patrijsjes. Net als bij de eerste excursie. Met minstens zo'n opgewonden reacties als toen. Mijn eerste blik door een telescoop geworpen. Raar gevoel omdat je naar beneden kijkt i.p.v. naar voren.
- Grote Canadese gans
- Kleine plevier 
Deze keer telde ik er wel vier.
- Witte kwikstaart 
- Gele kwikstaart
Meerdere exemplaren. Zo ben je er een jaar lang naar op zoek, en zo vliegen ze je bijna dagelijks om de oren. (Dat gaat met de blauwborsten vast ook gebeuren...)
- Gierzwaluw 
- Nijlgans 
- Slobeend 
- Stormmeeuw
Nieuwe vogel. En net als mijn vorige meeuw beslist niet door mijzelf gedetermineerd.
- Scholekster 
- Spreeuw

- Regenwulp 
Terwijl ik even afgezonderd van de groep op de dijk sta, om in een rietkraag naar de BB te zoeken, hoor ik de leider iets roepen en wild met zijn arm gebaren. In de lucht zie ik allerlei verschillende zwarte silhouetten, en ik hoor een mij onbekend vogelgeluid. Het blijken mijn eerste regenwulpen te zijn. En misschien heb ik ze gezien...
- Putter
Nog wat overvliegende distelvinkjes.
- Sperwer
Die kwam in de verte ook nog even voorbij vliegen. Doet qua vlucht een beetje aan een duif denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten