zaterdag 25 april 2015

Kleine plevier en pontische meeuw

Op zoek naar de blauwborst, deel zoveel.

Twee jonge vogelaars vragen me of ik nog 'wat leuks' heb gezien, als ik leunend op mijn bagagedrager over de Oude Waal zit uit te kijken. Ik ontken — ben er nog maar net — maar vraag of ze weten of dat groepje vogels verderop misschien pontische meeuwen zijn. Die had ik namelijk eerder die dag op waarneming.nl zien staan. De langere jongen, die in de veronderstelling was dat hij met een geelpootmeeuw te maken had, reageert enthousiast. 'Ik dacht al dat ik iets anders aan hem zag!'. (Alle meeuwen lijken namelijk op elkaar. Voor mij dan. En alleen nog in 2015, hoop ik.) Leuke waarneming, vooral voor die jongen. Ze schijnen niet verschrikkelijk vaak voor te komen in Nederland. Zelf werd ik meer opgewonden van het kneutje dat aan de andere kant van de dijk op de top van een boom zat te zingen.

Oude Waal

- Kievit
- Scholekster 
- Boerenzwaluw 
- Nijlgans 
- Torenvalk 
- Kuifeend 
- Pontische meeuw
- Kneu
- Witte kwikstaart 
- Kleine plevier
Nadat de jongens waren vertrokken, richtte ik mijn kijker op een wit kwikje, en ontdekte ik nog geen meter achter hem een kleine plevier. Weer zo'n steltloper die véél kleiner, en dus veel leuker is dan ik me had voorgesteld. Nauwelijks groter dan de kwik, en zonder verrekijker vólkomen onzichtbaar. Het pleviertje naast hem merkte ik dan ook pas op toen ik de oever verder afspeurde met m'n kijker. (De gele kwikstaart, die er ook nog bij kwam zitten, maakte het feest compleet, en deed me de voorgaande korte, onderbrekende regenbui snel vergeten.) Mijn eerste kleine plevier! En het zoveelste bewijs dat het verstandig is om je verrekijker te richten op elk vogeltje dat je tegenkomt. Hoe 'ordinair' ook.
- Huiszwaluw 
- Gele kwikstaart 
- Bergeend 
- Slobeend 
- Krakeend 
- Grauwe gans
Een paartje met zes jongen. De laatste tijd valt me de alarmroep van deze vogels op. Telkens als je naar hun zin te dichtbij komt.
- Gierzwaluw 
Ik hoorde het bekende geluid achter mijn rug. Een twintigtal exemplaren.
- Aalscholver
- Lepelaar
Eén druk foeragerende lepelaar in de schemering. Als ik niet met m'n fiets was gestopt, zat hij er nu misschien nog.

En heb je die blauwborst nu eindelijk eens gezien, Mars?
Ik dénk het wel... Dat beschaduwde vogeltje diep in het riet had duidelijk wat vlekken op z'n borst, en ik meende een zweem van blauw te kunnen onderscheiden. Af en toe vloog het een stukje omhoog, om zich onmiddellijk weer terug in het riet te laten vallen. Precies het blauwborstgedrag dat Nico de Haan in zijn, eerder vanavond ontvangen, nieuwsbrief beschreef. Maar! Ik! Tel! Hem! Nog! Niet! Eerst wil ik hem in volle glorie in het zonnetje zien zitten. Hij moet natuurlijk wel een beetje mijn hoge verwachtingen waarmaken, hè.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten