zondag 12 april 2015

Veldleeuwerik en zwartkop

Verdorie, op waarneming.nl heeft iemand op dezelfde plek als waar ik vandaag geweest ben wél de blauwborst gezien! Zelf zag ik hem alleen maar in m'n hoofd rondvliegen. 

Toch nog reden voor blijdschap, want ik ontdekte vandaag twee nieuwe Gelderse vogels! De veldleeuwerik en de zwartkop. Voor die laatste had ik speciaal nog komende week om vijf uur 's ochtends het bos in willen trekken. Nou ja, dat moet ik sowieso maar eens doen, voordat ik door de bladeren de bomen niet meer zie. Laat staan de vogels.

Ooijpolder 

- Ringmus
- Veldleeuwerik 
Hij steeg tot hoog in de lucht op, om zich vervolgens weer in het akkerland te laten 'vallen'. Daarbij zong hij onafgebroken zijn lied. Een heel ander lied dan dat van de graspieper, die verder wel ongeveer hetzelfde trucje uithaalt. Leuk om te zien!
- Buizerd 
- Kievit
Ze hadden weer ruzie, beide bovenstaande vogels.
- Torenvalk 
- Rietgors
- Graspieper 
- Tjiftjaf 
Behalve zijn duidelijk herkenbare zang, blijkt hij ook een subtiel 'fwieet fwieet'-roepje te hebben.
- Groenling
Niet gezien, wel gehoord.
- Ree
Een bruine flits in een klein bos, die zich duidelijk als een ree voortbewoog.
- Zwartkop
Mooi beestje. Een mannetje, want het vrouwtje heeft een bruín petje op.
- Blauwe reiger
- Staartmees 
- Witte kwikstaart 
- Bergeend 
- Slobeend 
- Krakeend 
- Fuut
- Boerenzwaluw
Deze keer kon ik hem eindelijk determineren. Omdat-ie z'n snavel opendeed. (Leve mijn vogelgeluiden-app!)
- Vink of fitis 
Niet gezien, wel het deuntje gehoord, dat ik nog niet goed genoeg kan onderscheiden om te kunnen zeggen welke van de twee het was.
- Grauwe gans
Groepje grauwe ganzen met één wit exemplaar. Met een paar lichte, bruine veegjes. Hybride grauwe gans - boerengans, denk ik dan.
- Haas
- Fazant
Een echtpaar, deze keer.
- Waterhoen 
- Aalscholver

En dan die plons in het water. Ik meende even een slang te zien wegzwemmen. Maar waarschijnlijk was het een geschrokken eend die het geluid maakte, en de kronkelende waterweerspiegeling die op een wegglippende slang leek. Dat krijg je ervan als je 'Het verlangen naar hazelworm' van Koos van Zomeren aan het lezen bent. In dat boek wemelt het van de adders, ring- en gladde slangen. (En van de hazelwormen.) Dan ga je die vanzelf ook zien. Nou ja, ik dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten